Brugernavn: Kodeord:
Skader i andre grene // Martialarts.dk
Skader i andre grene
The Brazilian Jiu Jitsu Globetrotter
Denne tråd er vist 1893 gange og besvaret 8 gange

(Du skal være logget ind for at kunne abonnere på tråde)
11/10-2005, 11:13



Antal indlæg: 620
Online 14d 16t 40m


Blåt forumbælte
(500+ indlæg)


Med alderen overvejer man at kigge på andre stilarter. Det bliver som regel ved overvejelserne. Men alligevel, hvad for skader opstår der i jeres silarter?

I judo er det fingre- og tåskader (forstuvninger) og blomkålsører som er de mest gængse. Men da jeg ikke betragter det som rigtige skader, må man sige at Judo ikke er forbandet af en form for gentagne skader (eks. som knæskader i håndbold).
11/10-2005, 11:53

Master Balkan



Antal indlæg: 10683
Online 143d 12t 45m
AAlborg
Practical Tai C...
www.taichiskol...


Sort forumbælte
(5000+ indlæg)


balkan ID #175550
Hele ideen med tai chi chuan er blandt andet at undgå skader. Derfor træner vi som vi gør, en blanding a kamp og helse.
Det nytter jo ikke noget hvis du forstuver et eller andet eller lader dig slå ud for nemt, eller ikke kan klare et par slag i mellemgulvet eller de små ribben... så kan du såmænd træne næsten hvad det skal være, du vil ikke ha megen chance.
Så efter et år eller deromkring, hvis du er en anstædig fyr og har trænet ihærdigt, får du lov til at træne "Kung" og "Nei Kung".
Hvis du kender til kung fu, har de blandt andet øvelser hvor de hærder kroppen mod slag og spark. Det her er nogenlunde det samme, men da Tai Chi Chuan er en "internal" kampsport og Kung Fu er external foregår det naturligvis på vidt forskellige måder.
Træningen styrker ryg, ben og nakke og udvikler smidighed og styrke i leddene, så det er pænt svært at komme til skade, hvilket netop burde være formålet med en kampsport.
Når du har trænet alle Nei Kung øvelserne hver dag i et halvt års tid, kan du tage imod hårde spark og slag i maven og ryggen selvom du står fuldstændig afslappet og ikke spænder musklerne.

Sagt kort:
En stor del af træningen går ud på at undgå de skader man ofte ser i andre kampsporter.


---
Jeg er en gang vundet DM i KBH/Malmö. <--- Verdens klogeste mand
11/10-2005, 12:06

Master Balkan



Antal indlæg: 10683
Online 143d 12t 45m
AAlborg
Practical Tai C...
www.taichiskol...


Sort forumbælte
(5000+ indlæg)


balkan ID #175555
Ja, og min instruktør ville slå mig ihjel hvis jeg sagde det andet uden at understrege følgende:
Vigtigst af alt styrkes de stabiliserende muskler mere end i nogen anden kendt kampsport. De er små i forhold til de store muskelgrupper men betyder sindssygt meget for hvordan kroppen håndterer fald, slag og generelle skader, samt for balance og smidighed.
En lille anekdote:
Min instruktør er fysioterapeut og har blandt andet arbejdet med sportsskader.
Han har blandt andet haft en elite højdespringer inde som havde ledsmerter. Min instruktør satte ham til at træne de stabiliserende muskler istedet for de store i et par måneder.
Resultatet blev, at han efter et par måneder kunne springe 10 cm højere end før, selvom han ikke havde trænet spring i al den tid.

Lidt fittness info dér


---
Jeg er en gang vundet DM i KBH/Malmö. <--- Verdens klogeste mand
11/10-2005, 12:17

Nicolai Stig H...



Antal indlæg: 3548
Online 113d 21t 52m
Rødovre
Hwarang, Rødovr...
www.hwarang.dk


Brunt forumbælte
(3000+ indlæg)


Sprocket ID #175563
Balkan>
hjemmesiden er nede, har du lidt mere info om din klub/instruktør?


---
Hvis jeg er for gammel, hvorfor siger alle så jeg skal se at blive voksen?
11/10-2005, 12:34

Anders Rosenda



Antal indlæg: 2514
Online 174d 3t 59m
København
Arte Suave
www.mma-cph.dk


Lilla forumbælte
(1500+ indlæg)


qute ID #175565
Kan kun være enig i at det er vigtigt at træne de stabiliserende muskler. Derfor: Ud med maskinerne og ind med frivægtsøvelserne


---
Rickson + Fedor > nuclear bomb
11/10-2005, 12:39

Allan Frost

Antal indlæg: 1015
Online 21d 14t 55m


Blåt forumbælte
(500+ indlæg)


allan_frost ID #175567
Qute-
11/10-2005, 12:57

Mogens Rye

Antal indlæg: 981
Online 3d 19t 1m
Frederiksberg
Frederiksberg J...


Blåt forumbælte
(500+ indlæg)


Bankers ID #175576
Hvordan træner man dem (de stabiliserende muskler) ?


---
At kaste med Roland er tungt...Meget tungt..Men sjovt og ikke så tungt som tidligere...Siger han har tabt 10kg...Phew
11/10-2005, 13:06

Anders Rosenda



Antal indlæg: 2514
Online 174d 3t 59m
København
Arte Suave
www.mma-cph.dk


Lilla forumbælte
(1500+ indlæg)


qute ID #175579
Ved f.eks. knæ og sikkert andre:
Pistols!
Min favorit øvelse.

http://www.bodybuilding.com/fun/legpower.htm

Variationer:
http://www.bodybuilding.com/fun/inmag17.htm


Ellers så kan man skifte stangen i bænkpres ud med 2 håndvægte istedet.

Som de siger:
Don't train harder, train smarter!


---
Rickson + Fedor > nuclear bomb
11/10-2005, 13:36

Master Balkan



Antal indlæg: 10683
Online 143d 12t 45m
AAlborg
Practical Tai C...
www.taichiskol...


Sort forumbælte
(5000+ indlæg)


balkan ID #175589
Sprocket:
Her står en del.
http://www.taichicuan.co.uk

af en eller anden grund kommer der noget ekstra på linket i min profil når man trykker på den, der ikke burde være der, men den her skulle virke:
http://www.taichiskole.dk
Heldigvis bliver designet snart skiftet ud
Det nederste link til torbens tai chi skole har intet direkte med PTCC danmark at gøre, men omhandler derimod hans virksomheds foredrag.


---
Jeg er en gang vundet DM i KBH/Malmö. <--- Verdens klogeste mand

The Brazilian Jiu Jitsu Globetrotter

Svar på indlæg
Emne:

Brugernavn:

Kodeord:


;-) = :tvp = :eek =
:-D = :pimp = :-P =
:\ = :smokin = :rofl =
:( = :lol = :ninja =
:) = :oel = :freak =

Citat:
Billede:
Youtube:

[quote=bruger]Citat[/quote]
[img]http://www.x.dk/billede.jpg[/img]
[youtube](youtube video id)[/youtube]
Tekst:

Preview






Copyright 2001-2017 by MartialArts.dk | Kontakt: graugart@gmail.com
Chart.dk