Brugernavn: Kodeord:
træning og restitution? // Martialarts.dk
træning og restitution?
CSA.dk - Verdens bedste træningsmiljø
Denne tråd er vist 2269 gange og besvaret 11 gange

(Du skal være logget ind for at kunne abonnere på tråde)
19/2-2007, 15:01

Esben Waaben

Antal indlæg: 12
Online 0d 13t 16m
Farum
Stenløse Muay T...


Hvidt forumbælte
(< 100 indlæg)


Når man styrketræner med håndvægte, maskiner osv. snakker man tit om restitutionstid. Eks. efter bænkpres sørger jeg for at brystet og tricepsne får 48-72 timers hvile, for ikke at overbelaste de muskelgrupper.

Men er det også gældende ved lav belastnings øvelser, eks. ved arm- eller mavebøjninger? Eller kan man godt lave arm- og mavebøjninger hver dag uden at overbelaste musklerne??

---
Pain is temporarily - Glory is forever
19/2-2007, 15:10

Peter Melvej



Antal indlæg: 267
Online 2d 21t 6m
Holstebro
RANDORI BJJ / ...
www.petermelve...


Gråt forumbælte
(100+ indlæg)


Melvej ID #289929
Som grundregel kan du godt træne med kropsvægt hver dag, uden at skulle restituere. Men træner du eks. bryst mandag, og laver en masse armstrækkere tirsdag, så får dine muskler ikke nok hvile! Gennerelt set

Nogle tænker ikke over det, og træner samme ting 2 dage i træk.

Meget op til den enkelte, og den type træning der laves. (tung-let-formål osv..)

Prøv dig frem, og lyt til kroppens signaler.

M


---
træn hårdt, træn ofte, træn klogt og ingen undskyldninger...
19/2-2007, 16:06

Yan



Antal indlæg: 312
Online 0d 17t 8m
Lyngby
WKL Practical W...


Gult forumbælte
(300+ indlæg)


yan ID #289938
Det kommer an på hvor belastende du har lavet dine 'lav belastnings øvelser'. Hvis du har taget et sæt armstrækkere til max så behøver du næppe vente, men har du derimod lavet 5 sæt til max, så får kroppen brug for at restituere (det er selvfølgelig ikke lige tallet 5 der afgør det, det kommer an på din nuværende træningstilstand og hvor meget workload din krop kan klare).

Men husk også at både arme- og mavemuskler er muskler som alle andre. Hvis du ønsker vækst (hvis det er målet) så skal du træne dem som resten af kroppen. Du får ikke muskelvækst i stort omfang af at lave 50 crunches, men derimod ved at lave 3*10 crunches med vægt, ligesom hvis du ville lave bænkpres eller lign.


---
Change is inevitable, growth is optional.
19/2-2007, 20:34

Henrik S. Pede...

Antal indlæg: 1347
Online 7d 12t 45m
Århus N


Blåt forumbælte
(500+ indlæg)


lulak ID #289979
kommer an på om du laver armstrækkerne med TUSIND TONS LAVA PÅ RYGGEN
19/2-2007, 22:06

Yan



Antal indlæg: 312
Online 0d 17t 8m
Lyngby
WKL Practical W...


Gult forumbælte
(300+ indlæg)


yan ID #289991
Tror snart foraet burde skifte navn til martialkindergarden.dk med den mængde useriøsitet og trolling der er her på foraet..


---
Change is inevitable, growth is optional.
21/2-2007, 17:04





Antal indlæg: 153
Online 0d 11t 19m
Ingen


Gråt forumbælte
(100+ indlæg)


moraka ID #290330
Det der med at der skal gå så lang tids restitution imellem træning var nu mest beregnet til bodybuildere. Hvis du ikke træner for at opbygge større muskler kan du sagtens træne hver dag. Men det er bedst at lytte til kroppen og hvis der er en dag hvor manb ikke helt er frisk er det en god ide at holde en pause den dag. Jeg træner selv stort set 6 dage om ugen og gør rimligt mange ting. Og jeg træner altid fullbody
21/2-2007, 17:31

Henrik Frost



Antal indlæg: 108
Online 0d 10t 16m
København
Østerbro Taekwo...
www.taekwondok...


Gråt forumbælte
(100+ indlæg)


Sabeum ID #290338
Lyt til din krop.
Er du f.eks. pisse øm i f.eks. brystmusklerne fordi du trænede bænkpres dagen forinden, er det et klart signal fra din krop om, at den ikke har restitueret.

Og det samme med alle de andre muskler.
22/2-2007, 6:49

Thomas la Cour



Antal indlæg: 2748
Online 29d 2t 49m
Valby
www.hoernellog...


Lilla forumbælte
(1500+ indlæg)


la Cour ID #290414
Femmer:
Primært drejer det sig om hvorvidt du kører til failure eller ej. Hvis du kører til failure (meget dårlig ide generelt) er det nok en god ide ikke at lave samme øvelse flere dage i træk, da det vil være meget hårdt for nervesystemet, men ellers burde der ikke være noget i vejen for det.
Når man snakker kropsvægtøvelser burde du godt kunne træne den samme øvelse flere dage i træk, selvfølgelig skal du lytte til din krop og ikke træne hvis du kan mærke du er ved at blive overbelastet.


---
www.hoernelloglacour.dk
22/2-2007, 8:21

Thomas



Antal indlæg: 4358
Online 59d 0t 23m
Nørrebro


Brunt forumbælte
(3000+ indlæg)


Mokujin ID #290419
La cour skrev:
Hvis du kører til failure (meget dårlig ide generelt)


Hvorfor?
Mener du kun ifm tung vægttræning, eller gælder det også for armstrækkere, mavebøjninger, løb og anden konditionstræning?

22/2-2007, 9:29

Morten

Antal indlæg: 197
Online 1d 9t 21m


Gråt forumbælte
(100+ indlæg)


MortenHS ID #290433
Hjaelper det naar ens traener slaar en i maven med thai puder mens man laver situps...hehe, men serioest?
22/2-2007, 12:22

Thomas Clarup



Antal indlæg: 1614
Online 5d 11t 7m


Lilla forumbælte
(1500+ indlæg)


træben ID #290482
Failure træning belaster dit centralnervesystem voldsomt og kan forringe dit præstation hvis du gør det for ofte.
Jeg mener endda det gælder endnu mere for armstrækkere osv da de mange gentagelser det kræver at nå failure slider meget på dine restitutionsevne.
Angående kropsvægtøvelser er det meget afhængigt af hvilke man bruger..
Pistols, enarms invert row, enarms pullups, janda situps, håndstandsstrækkere eller andre ekstremt tunge øvelser tæller på linje med tung vægttræning.
Eller hvis man har så ekstrem relativ styrke at disse øvelser bliver lette, ja så er man jo træls Lacour


---
Ta hva du blir budt
22/2-2007, 14:27

Thomas la Cour



Antal indlæg: 2748
Online 29d 2t 49m
Valby
www.hoernellog...


Lilla forumbælte
(1500+ indlæg)


la Cour ID #290527
Moku: What Træben said...


---
www.hoernelloglacour.dk

CSA.dk - Verdens bedste træningsmiljø

Svar på indlæg
Emne:

Brugernavn:

Kodeord:


;-) = :tvp = :eek =
:-D = :pimp = :-P =
:\ = :smokin = :rofl =
:( = :lol = :ninja =
:) = :oel = :freak =

Citat:
Billede:
Youtube:

[quote=bruger]Citat[/quote]
[img]http://www.x.dk/billede.jpg[/img]
[youtube](youtube video id)[/youtube]
Tekst:

Preview






Copyright 2001-2017 by MartialArts.dk | Kontakt: graugart@gmail.com
Chart.dk