Brugernavn: Kodeord:
Vil squats gøre mine spark dårligere? // Martialarts.dk
Vil squats gøre mine spark dårligere?
The Brazilian Jiu Jitsu Globetrotter
Denne tråd er vist 3082 gange og besvaret 13 gange

(Du skal være logget ind for at kunne abonnere på tråde)
8/4-2016, 14:07

Cain

Antal indlæg: 70
Online 0d 4t 34m


Hvidt forumbælte
(< 100 indlæg)


Overvejer at begynde at styrketræne ben, blandt andet squat osv., men tør ikke rigtigt fordi jeg er bange for at mine muay thai spark bliver langsomme eller dårlige?
11/4-2016, 10:00

Stig Høffner

Antal indlæg: 119
Online 0d 6t 44m
skævinge


Gråt forumbælte
(100+ indlæg)


Stig H ID #514252
At vide om squatt:
1)Det er en svær øvelse ,der hvis den ikke bliver udført helt rigtigt ,ret nemt kan give skader!!
2) Drenges/Mænds knogler er først færdigudvoksede ved omkring 21års alderen,før da er enderne bruskholdige og kan ved for stort pres bøjes for altid!! Hvilket nok vil indflyde kvaliteten på ens spark.
Derfor bør du kun påbegynde squatt efter 21 år,og du SKAL have en kvalificeret person til at vise dig hvordan,og en træningsmakker til at sikre dig under udførelsen --og ikke bare de første par gange!
For at blive bedre til at sparke skal du først og fremmest sparketræne,og kombinere det med smidighedstræning og mavetræning.
Det tager langt tid at blive god til!
Du får kraftigere lår ,hvis du sparketræner meget,squatt kan hjælpe med at forbedre ens spark ,når man allerede er meget god til at sparke,i det tilfælde bør der trænes dynamisk/eksplosivt--hvilket er endnu sværere end almindelig squatt.
Så den alder som du skriver du har taget i betragtning bør du vente 5-6 år førend du træner squatt,de store lår kommer også med tiden
11/4-2016, 12:29

Bertel Hauch H...



Antal indlæg: 1763
Online 11d 23t 47m
csa.dk


Lilla forumbælte
(1500+ indlæg)


Bertech.dk ID #514255
Man kan sagtens starte med at styrketræning før man er 21.

netdoktor skrev:
Spørgsmål:

Jeg er en dreng på 16 år, der dyrker hård styrketræning 3 gange om ugen. Mit spørgsmål er, om det hæmmer væksten - altså højden - hvis man styrketræner i en ung alder?

Svar:

Du spørger om hård styrketræning i en ung alder kan påvirke din højdevækst. Det er der ikke noget, der tyder på.

Noget andet er, hvis træningen kombineres med (forbudte) anabolske steroider (bl.a. mandligt kønshormon). Hvis dette er tilfældet, vil man kunne se, at sluthøjden bliver mindre, end man ellers ville have set. Dette skyldes, at det bl.a. er de mandlige kønshormoner, der "lukker" de vækstzoner, der findes i knoglerne. Hvis man med andre ord bliver udsat for et højere niveau af mandlige kønshormoner, end man ellers ville have været udsat for, lukker vækstzonerne tidligere, og sluthøjden bliver mindre.

Noget andet gør sig gældende for kvinder, hvor hård fysisk træning kan medføre, at den hormonelle balance forstyrres, og hvor man bl.a. kan se manglende menstruationer og forstyrrelse i såvel udvikling af de kvindelige kønstræk og højdevæksten.

Du angiver din højde til at være 181 cm og din vægt til 70 kg, så man kan roligt sige, at du må være en "velproportioneret" ung mand på 16 år.

Med venlig hilsen

Jan Erik Henriksen, læge, forskningsstipendiat, Ph.D.


---
Everyone has their fight
13/6-2016, 19:46

Luca Noro

Antal indlæg: 732
Online 2d 4t 9m
hørsholm
managym bk


Blåt forumbælte
(500+ indlæg)


luca-main ID #514570
Jeg har selv arbejdet med knogler i forbindelse med studier af livsstil. Godt nok var det skeletter fra middelalderen. Men jeg kan forsikre om, at hård belastning af knoglerne i en ung alder leder til deformiteter. Måske ikke med almindelig træning. Men man skal nok have hovedet med og mærke efter i kroppen - og rådføre sig med kvalificerede personer.

At en familielæge ikke kender til evidens for den slags skyldes nok, at den slags slet ikke forekommer herhjemme. Men jeg har nu set nok til at vide, at et menneske i voksealderen, der udsættes for langvarig, stor belastning, udvikler en masse fine træk, der tydeligt fortæller, hvordan personen har båret - og at ved vedkommende ville have haft en bedre livskarriære, hvis vedkommende havde holdt igen. En bette knejt i 1200tallets mørke Jylland havde ikke et valg, men en 00'er i Fitness World har nok. Så der kan man jo lige forsøge at træne med måde. Som med alt gælder: Træn efter hvad du vil opnå, vær tålmodig, og anvend sund fornuft, samt lyt gerne til god empiri. Og en bodybuildertype er ikke *altid* en god andenhåndskilde, selvom de typisk selv mener noget andet. Nogle af dem er, men hvilke finder man først ud af i bagklogskabens lys.

Synes dog at rådene i tråden er udmærkede, og jeg er som en gris - jeg ved intet.


---
det skal løbes væk - master H
13/6-2016, 22:49



Antal indlæg: 21
Online 0d 0t 13m


Hvidt forumbælte
(< 100 indlæg)


Sokrates ID #514571
Hej,

Hold dig fra squat og dødløft, du får tykke ben af det, og de vil gøre dine spark langsommere. Lav i stedet BOX Jumps, pistols og eksplosive øvelser til benene. Det vil med garanti effektivisere dine spark. Til overkroppen kan du jo køre et par basisøvelser, hvis du gerne vil have noget muskelmasse der. Chinups+dips med ekstra vægt i bælte, samt militærpres er geniale øvelser.
13/6-2016, 22:53



Antal indlæg: 21
Online 0d 0t 13m


Hvidt forumbælte
(< 100 indlæg)


Sokrates ID #514572
Pistols kan også laves samtidig med at du holder på et par håndvægte, når du er god nok til denne lidt svære øvelser, som stort set ikke nogle bodybuildere med tykke ben kan lave, og de vil sikkert bilde dig ind at det er godt at sqatte som MA udøver.
13/6-2016, 22:55



Antal indlæg: 21
Online 0d 0t 13m


Hvidt forumbælte
(< 100 indlæg)


Sokrates ID #514573
Sqatte= squatte&#128512;&#128077;
14/6-2016, 7:11

Thomas



Antal indlæg: 2270
Online 24d 4t 7m
Vanløse


Lilla forumbælte
(1500+ indlæg)


ThomasRohde ID #514574
Sqatte


---
Dans er da ok. Hvis man ikke har råd til at stå i baren.
14/6-2016, 21:40

nicolai Sunden

Antal indlæg: 86
Online 1d 5t 18m


Hvidt forumbælte
(< 100 indlæg)


N_sunde ID #514575
Lav squats!!!!! tunge squats, lave reps 1-5, men som andre nævner få styr på teknikken først.

Spintere, amerikanske fodboldspillere, og alle der skal være hurtige og eksplosive i benene laver squats.

15/6-2016, 1:05

Hi my rice and...

Antal indlæg: 246
Online 0d 9t 36m


Gråt forumbælte
(100+ indlæg)


dr.bombay (BRUGER SLETTET AF ADMIN) ID #514576
I er gott klar over han trolder jer med allé disse spørgsmål ?
15/6-2016, 13:39



Antal indlæg: 21
Online 0d 0t 13m


Hvidt forumbælte
(< 100 indlæg)


Sokrates ID #514577
Man kan sagtens lave squat, men så skal det være let og eksplosivt, der skal virkelig ikke meget til for at du får store tunge ben som gør dig langsom. Men du kan få ligeså meget ud af funktionel træning. squat og dødløft kan sagtens undværes! Hellerikke smart at køre dem hvis du i forvejen har store ben&#128521;
15/6-2016, 17:21

Cain

Antal indlæg: 70
Online 0d 4t 34m


Hvidt forumbælte
(< 100 indlæg)


Cain ID #514578
Dr.Bombay, luk nu røven.
15/6-2016, 17:31

Claus Jacobsen

Antal indlæg: 309
Online 1d 22t 47m


Gult forumbælte
(300+ indlæg)


claus_jac1 ID #514579
Cain - skal vi lige tjekke indlæg for det sidste halve år?

Er det rigtigt at man hærder skinnebenet ved at rulle en kagerulle over benet?

Drikker professionelle fightere?

Mangel på motivation

Er det normalt at se stjerner når man kæmper ?

ud over denne tråd.

det er i orden man har spm. Vi er måske bare en kende forudindtagede at den her slags spm som regel kommer fra folk uden den fjerneste anelse om hvad de laver eller gør det bevidst for at trolle!

Så kan du selv vælge. Man undres dog over at du åbenbart ikke snakker med din træner eller nogle andre træningskammerater omkring de her ting - så spm er selvfølgelig om du overhovedet træner.
16/6-2016, 8:55

Nicolas



Antal indlæg: 4905
Online 43d 3t 7m
København
www.rumblesport...
www.rumblespor...


Brunt forumbælte
(3000+ indlæg)


PimpDaddy ID #514580
Det er et MEGET åbent spørgsmål, Cain, som man ikke enten kan svare ja eller nej til. Squat er jo en øvelse man kan lave på virkelig mange måder, så et tydeligt ja/nej til om det ødelægger dine spark, kan man ikke give.

Det er klart der er forskel på tunge squats med 1-5 reps tæt på maxvægt, og 200 med kropsvægt. Dertil kommer hvordan sættene bliver opbygget og hvordan du ellers træner.

Det er utroligt individuelt hvad der vil være det rigtige for dig at gøre. Ingen af os ved om du i forvejen er super eksplosiv, eller måske langsom.


---
Lets rock!

The Brazilian Jiu Jitsu Globetrotter

Svar på indlæg
Emne:

Brugernavn:

Kodeord:


;-) = :tvp = :eek =
:-D = :pimp = :-P =
:\ = :smokin = :rofl =
:( = :lol = :ninja =
:) = :oel = :freak =

Citat:
Billede:
Youtube:

[quote=bruger]Citat[/quote]
[img]http://www.x.dk/billede.jpg[/img]
[youtube](youtube video id)[/youtube]
Tekst:

Preview






Copyright 2001-2019 by MartialArts.dk | Kontakt: graugart@gmail.com
Chart.dk