Brugernavn: Kodeord:
Hvorfor kan man ikke være i topform året rundt? // Martialarts.dk
Hvorfor kan man ikke være i topform året rundt?
MMAshop.dk
Denne tråd er vist 702 gange og besvaret 5 gange

(Du skal være logget ind for at kunne abonnere på tråde)
26/7-2016, 1:46

Simon

Antal indlæg: 66
Online 0d 2t 45m


Hvidt forumbælte
(< 100 indlæg)


hvorfor kan man ikke?
26/7-2016, 11:42



Antal indlæg: 4
Online 0d 0t 11m


Hvidt forumbælte
(< 100 indlæg)


wingtai ID #514691
Kan man med hgh. Wing tai number one!!!
26/7-2016, 12:44

Hørnell



Antal indlæg: 4579
Online 9d 15t 0m
Ballerup
Rumblesports/CS...
www.movementdo...


Brunt forumbælte
(3000+ indlæg)


Default ID #514692
Man kan være i pisse god form året rundt. Der vil være bump på vejen hvis du ikke kan styre dit liv 100% og fx skal arbejde osv.
Hvis du kan styre dit liv 100% kan du være i pisse god form året rundt, det er bare pisse hårdt fordi det du har lyst til ikke altid er det der er bedst for din umiddelbare præstationsevne. Så er der den faktor der hedder overtræning, som en del atleter kommer til op til præstation, fordi de tror at jo mere og jo hårdere de træner jo bedre bliver de uden begrænsning. Der er også mange trænere der tror det.


---
Som i resten af livet er MMA udgaven også her meget bedre -ADS-Newbie
26/7-2016, 23:20

Claus Jacobsen

Antal indlæg: 307
Online 1d 22t 15m


Gult forumbælte
(300+ indlæg)


claus_jac1 ID #514693
Der er forskel på at være i "pissegod" form og i topform. Grunden er ret enkel. man har det der hedder Peaks. altså at man skal "peake" nogle gange om året. Typisk på grund af de primære turneringer man har fokus på. Man er ikke i stand til at være i peak form i ret lang tid af gangen da man presser kroppen til det yderste i de perioder. Det kan den ganske enkelt ikke holde til. Det være sig ultralav fedtprocent, maksimalt performende muskulatur, sågar hjernen sættes ekstra op i de perioder, og det kan den ganske enkelt ikke holde til kontinuert, når der skal fokuseres så intenst.

Man laver derfor det der hedder basistræning i opbyggende faser (og den skulle meget gerne højnes år efter år, så længe man er ung og træner målrettet efter en plan) og ændrer sin træning afhængig af hvor henne i sin peak cyklus man er. så har man forskellige træningstyper hvor man fokuserer på forskellige dele af performance, om det er smidighed, muskelstyrke, hurtighed, udholdenhed etc som man bygger op på. primært fordi der er ting der hurtigt forsvinder og ting som kan blive lidt længere hvis man stopper med at lave det. (muskelstyrke forsvinder fx ret hurtigt hvis man stopper op med at træne). Jo tættere man kommer på en peak, jo mere specifik bliver man med træningen omkring hvilke "fejl/mangler" der skal rettes op på.

Det her er elitetræning. Specifikt målrettet worldclass atleter. Som alm kæmper er det sjældent noget man selv tænker over, men træneren skulle gerne have det med i undervisningen når han/hun kender turneringsplanen og så vil der som regel være lidt specifik træning op til de "store" events.

(fx vil det give ekstremt lidt mening at lægge en graduering lige op til en stor en turnering hvor kondition og kamptræning skal være de primære fokusområder. Så kan man ikke rende rundt og lave gradueringstræning som er lavintensitet lige op til.)
27/7-2016, 2:42

Simon

Antal indlæg: 66
Online 0d 2t 45m


Hvidt forumbælte
(< 100 indlæg)


Zercher ID #514694
Yeah tak for svarene! Snakkede nemlig med min farfar om det, med at peake. Og jeg spurgte hvorfor alle atleter ikke bare peaker året rundt, så vil kondien nok blive endnu bedre end sine modstandere. Men han svarede at man er nødt til at falde ned igen, at man ikke kan være i det yderste hele tiden
23/10-2016, 22:47

L. Jakobsen



Antal indlæg: 263
Online 0d 17t 49m


Gråt forumbælte
(100+ indlæg)


Lino ID #515010
Kik f.eks engang paa cykelryttere og deres ernaeringsprogram. Der findes f.eks. en bog, om HH Oersted og hans traening foer verdensrekorden. Der bliver noget af logikken tydelig. Overhovedet at spise saa meget som han omsaetter af energi ersvaert nok. Der er masser af andre faktorer. Tid til gegenerering af kroppen osv.

Super letvægts BJJ gi

Svar på indlæg
Emne:

Brugernavn:

Kodeord:


;-) = :tvp = :eek =
:-D = :pimp = :-P =
:\ = :smokin = :rofl =
:( = :lol = :ninja =
:) = :oel = :freak =

Citat:
Billede:
Youtube:

[quote=bruger]Citat[/quote]
[img]http://www.x.dk/billede.jpg[/img]
[youtube](youtube video id)[/youtube]
Tekst:

Preview






Copyright 2001-2017 by MartialArts.dk | Kontakt: graugart@gmail.com
Chart.dk